torsdag 1 mars 2018

Vecka 9

Veckan startade med att en hel hop elever i åk 9 med svettiga handflator och panik i blicken presenterade sina projektidéer.

Röstningen gjorde vi genom att jag använde Notebooks Smartlab (programvaran till Smartboarden) och hade förberett en omröstning. De fick därför använda mobil eller dator för att gå in i classlab.com och välja röd, gul eller grön lampa för varje elev. Jag hade inte datorn ansluten till tavlan så bara jag såg resultatet.

När alla presenterat gick vi igenom resultatet för att se vilka som fått grönt - kör!, gult - vänta, vi behöver fixa till idén lite! eller rött - stopp, här måste vi jobba om!

Resultatet var över förväntan, mängder med kreativa och bra idéer. De fick sedan starta med att börja planera sin blogg där de ska dokumentera sitt projekt varje vecka.

I slutet av veckan hade vi vår första riktiga 20Tidslektion där hela lektionen ska ägnas till projektet (varje torsdag, hela svenskalektionen, ända fram till sommaren, japp!). Nu fick alla starta igång att skapa sina bloggar i Blogger och skriva sitt första inlägg.

Skulle jag säga att alla elever tyckte att det var enkelt att skapa upp en blogg och starta ett första inlägg så ljög jag :).
Jag bad dem även att länka sin bloggadress i ett formulär jag lagt i Google Classroom. De länkarna kommer jag att lägga upp på den här sidan, nu jobbar vi på riktigt, offentligt, i den stora världen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar