torsdag 19 april 2018

Vecka 16

Jag har snöat in lite på flexible seating på senare tid och bestämt mig för att fixa lite i mitt eget klassrum. Jag är rätt begränsad av det faktum att andra grupper använder mitt klassrum ibland, att jag har ganska stora elever som tar upp en del yta i sig själva och att det inte finns speciellt mycket annat att tillgå på högstadiet än klassiska fyrkantiga bänkar och relativt obekväma trästolar (vilka är alldeles på tok för låga för en normal tonårskille).

Men skam den som ger sig! Jag rotade runt i skolans förråd och grävde upp ett litet runt bord för två personer, två höga cafébord som funkar att stå vid (eller att sitta vid om man använder de medföljande pallarna) och en kateder som funkar som bord för fyra personer. Jag tog sen, som alla lärare gör, lite saker hemifrån och gjorde lite egna stödinköp. Därför kunde jag lägga fyra stora kuddar, en yogamatta och två yogabollar till inventarielistan i mitt klassrum.

Jag kastade ut några bänkar men har ändå fler sittplatser nu än jag hade förut. Det är få lärare förunnat men jag har ett höj- och sänkbart bord som kateder och jag funderar lite på om jag ska ställa in det i högt läge så att det blir ett arbetsbord för eleverna. Jag sitter ju rätt mycket vid datorn själv så jag måste känna hur arbetsergonomin blir för mig. Jo, jag vet att det är själviskt - elevernas arbetsergonomi då? Men jag är faktiskt gammal!!

Känslan i rummet förändrades rätt mycket, tiden får visa vad eleverna tycker.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar